Jag vill som vanligt poÀngtera ut att allting Àr mina personliga Äsikter och uttalanden. Finner ni nÄgra faktafel uppskattas det om ni PMar mig.
Jag ber ocksÄ redan nu om ursÀkt för de stora bilderna, men vem tycker inte om högupplöst?
------
Förord:
Jag fick först höra om MERF 3.2 i Februari, dÄ allas vÄra vÀnner borta pÄ airsoft.nu skrev om den. En liten bjÀllra lÀt i mitt huvud nÀr jag insÄg att det hÀr var en riktigt intressant produkt!
Efter att ha kontaktat tillverkaren (GATE Electronics i Polen) sÄ var det bara att vÀnta pÄ att den skulle lanseras sÄ att mitt exemplar skulle anlÀnda.
Stort tack till GATE Electronics som gav mig möjligheten att göra den hÀr recensionen!
I denna recension kommer en trimmad Tokyo Marui M14 att anvÀndas.
Specifikationer:
- Systema M140-fjÀder
- Guarder kuggar (standard utvÀxling) + cylinderkit
- Deepfire pistong
- Prometheus precisionspipa
- Marui EG700 motor
Vad Àr MERF 3.2?
MERF 3.2 Àr en mysig liten mackapÀr full med funktioner (se tillverkarens egna lista hÀrnedan), men det som verkligen fick mig intresserad var vad tillverkaren kallar för "simple mode". Detta betyder att bössan inte behöver modifieras pÄ nÄgot som helst sÀtt, vad vi datornördar kallar för "plug and play"! Jag har alltid efterfrÄgat detta hos airsoftprodukter, men det Àr ytterst fÄ som faktiskt erbjuder det. Men MERF 3.2 gÄr alltsÄ att helt enkelt koppla in pÄ vilken bössa som helst och fungerar pÄ en gÄng! Detta bör ocksÄ betyda att den gÄr att flytta mellan flera olika bössor, precis som batterier. Mer om detta senare.
Tillverkarens lista pÄ funktioner och specifikationer:
GATE Electronics skrev:Functions:
1. MOSFET
2. Active Brake
3. Protections for Li-Poly/Li-Ion/LiFePO4/NiCd batteries
4. Short-circuit protection
5. Over temperature protection
6. Programming
7. Rate Of Fire Control
8. 3-rd burst mode
9. Smart Trigger
10. Operating modes:
- Simple mode. No modification to your AEG is required.
- Enhanced mode. Trigger connected to system.
Features:
1. The system works correctly in a wide range of voltages 3,2-15V
2. Compatibility with the strongest AEG replicas
3. Simple installation
4. Full protection
5. Very low current consumption in stand-by (0,15mA)
6. Very low resistance (2,4mΩ)
7. Compatible with all types of GearBox
8. 4 LED display
9. Deans-T Connectors
Mer utförlig info finns i MERF 3.2 - manualen.
Recension:
Som vanligt mÄste man ju kika pÄ hur bössan presterar innan MERF installeras. TyvÀrr tyckte inte alls min chronograf att detta lÀt som en bra idé, sÄ den strejkade totalt.
DÀrför blir det tyvÀrr den gamla, grekiska metoden att "höfta" denna gÄng.
Lyssna hÀr:
LÄngt ifrÄn nÄgon monster-ROF bössa alltsÄ, men det Àr ju knappast meningen heller med en M140-fjÀder.
Nu till den roliga biten...
Uppackning och en nÀrtitt:

Förpackningens ovansida

Förpackningens högra sida

Förpackningens vÀnstra sida

Förpackningens undersida
Ni som nÄgonsin köpt.. tja, vilken airsoftpryl som helst.. vet att man vanligtvis fÄr en liten plastpÄse med en papperslapp i (har man tur Àr texten i fÀrg!). Jag mÄste erkÀnna att jag blev vÀldigt glatt överraskad (och smÄtt förÀlskad) nÀr jag sÄg den lilla förpackningen som MERF kommer i. Det mÀrks att GATE har lagt ner mycket tid och energi pÄ att framstÀlla den hÀr produkten pÄ ett snyggt och professionellt sÀtt, och det lyckas dem verkligen med! Tummen upp för det!

- Paketet bestÄr av:
- 1x MERF 3.2 enhet.
- 1x Strömbrytare ink. kablage.
- 2x Avtryckarkablar (en för om man vill byta ut hela sitt kablage, och en för att köra snik-metoden och bara modifiera sitt nuvarande elsystem).
- 1x Ett par T-kontakter (DEANS)
Som ni ser sĂ„ kommer allt mycket snyggt packat i den vadderade lĂ„dan. Ăn en gĂ„ng; tummen upp!

MERF enheten (ovansida)

MERF enheten (undersidan)

MERF enheten (sidan)

MERF enheten (vÀnster sida)

MERF enheten (höger sida)

Signalkablarna och strömbrytaren
Signalkablarna Ă€r fĂ€rdigskalade och faktiskt till och med fĂ€rdiglodade, sĂ„ det Ă€r verkligen gjort för att bara smĂ€llas dit. Ăven om signalkablarna Ă€r tunna sĂ„ lĂ€r de palla en smĂ€ll eller tvĂ„. Till skillnad frĂ„n ASCU sĂ„ kan dessa garanteras dras till fronten utav en bössa.
MERF enheten mÀter 6.2cm pÄ lÀngden, och 1.8cm pÄ bredden. Den djupaste delen pÄ enheten Àr DEANS-kontakten (plus nÄgon millimeter för krympslangen som tÀcker hela enheten). Signalkablarna Àr 60cm lÄnga.
Enheten ser mycket professionellt tillverkad ut. PÄ undersidan stÄr tillverkarens namn och hemsideadress, och allting sitter stabilt och kompakt.
PÄ den första bilden hÀr ovan pÄ enhetens ovansida syns de fyra lysdioder som man navigerar menyn med.
PÄ bilden pÄ enhetens vÀnstra sida ser ni var man kopplar in strömbrytaren/avtryckaren. Denna kontakt Àr av vanlig typ som anvÀnds i bland annat datorer. Varför nÀmner jag detta? Jo, det betyder nÀmligen att man kan köpa och löda eget kablage om man vill flytta MERFen mellan flera av sina bössor, och behÄlla MOSFET-funktionen, allt med samma MERF enhet.
Som ni ser Àr det verkligen "plug and play" - peta in MERFen mellan batteriet och bössan, sÄ Àr det bara att tuta och köra... nÀstan i alla fall..
Jag trodde Àrligt talat att enheten var defekt i nÄgon minut nÀr jag först kopplade in den mellan bössan och batteriet. NÀr jag tryckte pÄ avtryckaren hÀnde nÀmligen inte ett jÀkla dugg. Inget som helst livstecken kom ifrÄn bössan. Efter att ha kliat mig i huvudet i nÄgra sekunder sÄ kom jag pÄ att den kanske behövde programmeras först, nÄgot som visade sig vara alldeles korrekt.
HÀr nedan ser ni hur man navigerar i menyn för att stÀlla in att man anvÀnder ett 11.1V LiPo batteri:
Kort tryck = NĂ€sta alternativ.
LÄngt tryck = "Enter".
Detta Àr faktiskt nÄgot som GATE lÀtt skulle kunna fixa genom att helt enkelt tejpa fast en liten pappersbit pÄ MERF enheten, som sÀger att man mÄste komma ihÄg att programmera den innan den kan anvÀndas.
NÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ Àmnet mÄste jag komma med Ànnu ett förbÀttringsförslag:
Jag gillar att GATE valt att inte skicka med nÄgon stor manual som ingen ÀndÄ lÀser, utan istÀllet erbjuder detta pÄ sin hemsida. Men! Ett litet "visitkort" med meny-förklaringen (samma som hittas sist i deras manual) borde verkligen skickas med! Det Àr vÀldigt meckigt att behöva springa till datorn varje gÄng man behöver navigera i menyn, och alla har inte tillgÄng till en skrivare.
I övrigt mÄste jag berömma dem för meny-instruktionerna i manualen. De Àr mycket informativa och vÀl illustrerade!
Jag pratade tidigare om hela den hÀr "plug and play"-grejen, och tÀnkte nu komma tillbaka till detta.
I videon hÀr nedan ser ni först hur man programmerar in "Simple Mode - Semi + Burst", och sedan hur burst-funktionen direkt hoppar igÄng nÀr man kopplar in MERF mellan batteriet och bössan (som i detta stadie ej blivit modiferad för MERF pÄ nÄgot sÀtt).
Som ni kan se - "plug and play" (om man bortser frÄn att jag var lite dÄlig pÄ "plug"-delen
Det gÄr att finjustera (och dÄ menar jag verkligen finjustera) BURST-funktionen, dvs. hur tÀtt man vill att kulorna ska komma. Detta förklaras i manualen. I videorna körde jag pÄ samma instÀllning som MERFen kom med, nÀmligen 160ms.

Nu nÀr vi lekt med "Simple mode" Àr det dags att plocka fram det tunga artilleriet. Fram med lödkolven och krympslangen
- here comes "enhanced mode"!
Anledningen till att man vill ha "enhanced mode" Àr för att komma Ät MOSFET-funktionen. MOSFETen som sitter i MERF Àr dessutom extra ÄtrÄvÀrd, dÄ den har aktiv broms (den tvingar motorn att stanna nÀr du slÀppt avtryckaren, sÄ att bössor med hög ROF inte fortsÀtter snurra nÀr de inte ska).
Fler funktioner hos en MOSFET kan ni lÀsa om hÀr, men jag mÄste faktiskt citera ett stycke:
waFET skrev:(...) Problemet Àr den korkade, mekaniska biten dÀremellan. Det Àr kopparbleck som ska ligga mot varandra med halv-bra kontakt, vilket bidrar till gnistbildningar som i sin tur leder till nersotade bleck...
"Nersotade bleck"... om det vore sÄvÀl. Damer och herrar, om ni inte tidigare förstod varför man ska ha en MOSFET, sÄ hoppas jag att dessa bilder skÀnker lite ljus över situationen:

Som den lilla perfektionist jag Àr sÄ vÀgrar jag förstÄs peta i det dÀr i bössan igen, sÄ det bestÀlls ett nytt switch assembly.

G&P M14 Switch Assembly

Switch Assembly utbytt
Med Switch Assembly utbytt (och omlött, förstÄs), var det bara att tuta och köra... trodde jag, men det visade sig att ett problem sÀllan kommer ensam. Det visade sig att Àven Cutoff Levern var nedsliten (tydligen ett kÀnt fel pÄ M14), och behövde förstÄs bytas, om man inte ville ha fullauto pÄ alla lÀgen.

Guarder förstÀrkt Cutoff Lever

Original Cutoff Lever (vÀnster) vs Guarder Cutoff Lever (höger)
PÄ bilden hÀr ovan syns tydligt hur original Cutoff Levern slitits ner. Detta gjorde som sagt att man fick fullauto pÄ samtliga lÀgen. NÀr delen blev utbytt försvann alla sÄdana problem, och lÀgena fungerade precis som de skulle...
...nÀstan...
NÀr vi redan fÄtt byta ut tvÄ saker, varför inte fortsÀtta med en tredje?
NÀr jag var till att filma den sista sekvensen till den hÀr recensionen (lustigt nog) sÄ bestÀmde sig den trogna TM EG700 motorn för att den fullgjort sin tjÀnst som plastkastar-motor, och valde dÀrmed att helt enkelt brinna upp.
Allt kom förstÄs med pÄ film:
SÄ det var ju bara att plocka fram den dÀr Element Ultra Torque motorn vi alla har liggandes hemma pÄ lager.
NÀr jag ÀndÄ gjorde detta sÄ kÀnde jag att jag lika gÀrna kunde löda om elsystemet samtidigt, sÄ jag gjorde det.

Element Ultra Torque (Short) + omlött elsystem
DÄ det Àr ganska intetsÀgande att jÀmföra hur bössan presterade med den gamla motorn mot den nya sÄ vÀljer jag att helt enkelt inte göra ett sÄdant test (dessutom strejkade ju ÀndÄ chronografen, sÄ..).
NÀr motorn vÀl var pÄ plats kan vi Àntligen fÄ utnyttja hela potentialen hos MERF.
Jag mÄste dock vifta lite med fingret och tipsa folk om att inte göra samma misstag som jag gjorde; kom ihÄg att programmera om MERF frÄn "Simple mode" till "Enhanced mode" innan ni kopplar in den i bössan. Annars kommer ni fÄ se pÄ autoskurar och gnistor, dÄ batteriet nu Àr direkt kopplat till motorn.
HÀr kommer dÄ den sista videon, med MERF + Element Ultra Torque installerade:
Kuggarna tycks stanna nÀr jag slÀpper avtryckaren, sÄ den aktiva bromsen ser ju ut att göra sitt jobb (Àven om det Àr rÀtt tungt för motorn att snurra upp en 140-fjÀder av bara momentum). Jag vill Àn en gÄng poÀngtera ut att man kan styra Burst-funktionen, och att jag hÀr lÀt den vara pÄ samma lÀge (160ms) som den var nÀr jag fick enheten.
Slutsats:
Det som fick mig intresserad av MERF 3.2 frÄn allra första början var att man kunde koppla in den i valfri bössa, utan nÄgra som helst modifikationer. Detta har visat sig stÀmma alldeles riktigt, och man kan pÄ detta sÀtt ge vilken bössa som helst t ex. Burst-funktion och ROF-kontroll.
Enheten Àr vÀl konstruerad och byggd. Har vi tur sÄ fÄr vi kanske se en mindre enhet i framtiden, nÄgot jag skulle vÀlkomna dÄ den trots allt tar lite plats, och som ni alla vet sÄ Àr plats det sista man brukar ha gott om. Men den fÄr med lite trixande plats i min M14 kolv tillsammans med ett 11.1V 2200mAh LiPo, modell tjockare.
Jag tycker verkligen om det faktum att GATE valt att ha kontakter istÀllet för permanent fastsatta sladdar, vilket gör livet lÀttare nÀr man ska plocka ner bössan, dra el eller (i MERF's fall) anvÀnda enheten i en annan bössa. Jag tycker ocksÄ om att smÄ, vanliga kontakter anvÀnds till signalkablarna, vilket möjliggör att man anvÀnder samma MERF enhet i flera bössor, förutsatt att man köper och löder fler kontakter. Dessa kontakter Àr ocksÄ sÄpass smÄ att man kan dra dem i praktiskt taget vilket utrymme som helst.
Det jag tycker sÀmre om med MERF Àr programmeringen. Jag antar att det Àr priset man fÄr betala för kompabilitet, men jag hade verkligen önskat att man kunde automatisera mer utav det. SÄ fort man byter till ett batteri med lÀgre/högre spÀnning (Volt) sÄ mÄste man pilla fram MERF-enheten och programmera om den. Detta betyder ocksÄ att man antingen mÄste memorera vad lysdiods-kombinationerna stÄr för, eller ha manualen till hands - som man mÄste skriva ut sjÀlv. Under mitt test mÀrkte jag ocksÄ att man mÄste ha den typ av batteri inkopplat som MERF för nÀrvarande Àr programmerad till, för att fÄ programmera om enheten till nÄgot annat batteri, i mitt fall frÄn ett 11.1V till ett 7.4V LiPo.
SÄ proceduren blir dÄ:
- Kod: Markera allt
Gammalt batteri --> Programmera MERF --> Nytt batteri
Hur detta blir om man rÄkar programmera MERF till fel batteri vÄgar jag inte svara pÄ, men det lÄter ju lite riskabelt.
Jag hade ocksÄ gÀrna sett ett skydd som automatiskt kÀnde av om bössan var omlödd för "Enhanced mode" eller om den skulle köra pÄ "Simple mode". Som det Àr nu blir jag alltid lite nervös nÀr jag kopplar in den i min omlödda M14 för att jag ska ha glömt att Àndra frÄn "Simple" till "Enhanced mode", vilket skulle betyda ljusbÄgar och en okontrollerad fullauto-skur.
Jag hade ocksÄ gÀrna sett ett lÀge dÀr bössan fortsÀtter skjuta auto om man hÄller avtryckaren intryckt i Burst-lÀget, likt den som finns hos ASCU. Men jag förstÄr att detta kan vara svÄrt att fÄ till bra nÀr enheten ser ut som den gör (till skillnad frÄn ASCU sÄ finns det ju inget hos MERF som signalerar nÀr boxen gjort en cykel). Det ska dock poÀngteras ut att i "Enhanced mode" sÄ kan man vÀlja Burst/Auto, sÄ nÀr bössan Àr instÀlld pÄ Semi skjuter den Burst, och pÄ Auto sÄ skjuter den fullauto. Detta finns dock ej i "Simple mode".
Den slutsats jag personligen drar av att min TM EG700 motor brann upp Àr att man troligen behöver en motor som Àr av den lite starkare typen för att klara av den aktiva bromsen. Nu bör det noteras att den gamla EG700 motorn trots allt var vÀl anvÀnd och riktigt gammal, men den rullade ju pÄ fint innan. Jag vÄgar dÀrför inte sÀga om detta Àr nÄgot man borde oroa sig för, utan det Àr helt enkelt en slutsats ni sjÀlva fÄr dra.
Omdöme:
I det stora hela kan jag varmhjÀrtat rekommendera MERF 3.2. Visst, jag hade gÀrna sett att man slapp mycket av programmerandet, men det Àr acceptabelt och nÀr man gjort det nÄgra gÄnger kommer man faktiskt ihÄg vilka lampor som ska lysa/blinka för att man ska fÄ till sin konfiguration.
Pros:
- "Simple Mode" ("Plug and Play")
- VÀl illustrerad och lÀttförstÄelig manual
- LÀtt att flytta pÄ - alla sladdar gÄr att ta loss
- Kan flyttas mellan "lödda" och "o-lödda" bössor
- Relativt billig (ca 700kr i skrivande stund)
- MÄnga funktioner och valmöjligheter
Cons:
- Programmering vid simpla saker som batteribyte
- Ingen menyförklaring följer med i förpackningen
- Tar upp en del plats
- Ingen möjlighet att fortsÀtta skjuta fullauto efter Burst
PoÀng:
Rekommenderas varmt!
MERF 3.2 kan köpas hos bland annat Vapenbutiken.
MVH //Gorian
Sökord: GATE Electronics MERF 3.2 Review Information Recension